Şükufe Nihal Başar

ŞÜKUFE NİHAL BAŞAR (1896-1973)

sukufe nihal basarŞair ve öğretmen kimlikleriyle bilinen Şükufe Nihal Başar, 1896'da İstanbul'da doğdu. Eğitimine özel öğretmenlerden ders alarak başladı. Babasının memur olması nedeniyle ilk ve orta öğrenimine farklı şehirlerde devam etti. Ortaokulu Şam'da okudu. Burada Arapça, Farsça ve Fransızca öğrendi. Daha sonra İstanbul Darülfünun'u Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümünden mezun oldu. Uzun bir süre İstanbul Kız Lisesinde coğrafya ve edebiyat öğretmenliği yaptı.

Şükufe Nihal Başar, ilkin Tevfik Fikret'in etkisinde aruz ölçüsüyle şiirler yazdı. Zamanla Milli Edebiyat akımının ilkelerine uygun bir şekilde hece ölçüsüyle eserler yazmaya başladı. 1927'de yayımladığı "Hazan Rüzgarları"nda yer alan şiirlerinde aruz ölçüsünü bırakıp hece ölçüsüne yöneldi. 1928'de "Tevekkülün Cezası" öykü kitabıyla ilk romanı olan "Renksiz Istırap" eserlerini yayımladı. İlk şiir kitabı olan "Yıldızlar ve Gölgeler"i mezun olduğu yıl; "Yalnız Düşünüyorum" romanını 1938'de yayımladı.  En son "Çölde Sabah Oluyor" romanını yayımladı.  "Güneş", "Varlık", "Çınaraltı", "Şadırvan" gibi dergilerde yazıları yayımlanan Şükufe Nihal Başar'ın ayrıca devrinin neredeyse tüm önde gelen gazete ve dergilerinde şiirleri ve özellikle de kadın sorunları üzerine makaleleri çıkar.

Milli uyanış hareketi içerisinde yer alan Şükufe Nihal Başar, Kurtuluş Savaşı sırasında eşi ile birlikte Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti'nin önde gelen isimleri arasında yer alır. Ünlü Sultanahmet Mitingi'nde Halide Edip Adıvar'ın yanında durdu. Türk Kadınlar Birliği kurucuları arasında yer aldı. Bu birlik içerisinde kadınların siyasi haklarını kazanması için mücadele etti. Şükufe Nihal Başar, 24 Eylül 1973'te İstanbul'da hayata veda etti. Rumelihisarı Aşiyan Mezarlığı'na gömüldü.


Edebi Kişiliği

  • Milli Edebiyat zevk ve anlayışını devam ettiren sanatçılardandır.
  • Eserlerinde kadınlarımızın sorunlarını, yurt sorunları ve aşkı işledi. Kadınların sorunlarını kendine dert edinen sanatçı Türkiye'de kadın özgürlüğünün ilk temsilcileri ve savunucuları arasında yer alır.
  • Milli Edebiyat akımını savunan Başar, sanatçıların Anadolu coğrafyasına açılmalarını ve Anadolu halkını yakından tanımasını arzulayan bir fikre sahiptir.
  • İlk şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanır. Sonraki şiirlerinde Milli Edebiyat akımını benimseyerek hece ölçüsüne yönelir. Hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinde lirizm ve kadınsı samimiyet ön plana çıkar.
  • Şiirlerinin yanı sıra öykü ve roman türünde de eserler kaleme alır. Hikâye ve romanlarında kadın ve toplum sorunları ön plana çıkar.
  • 1946'da yayımlanan "Domaniç Dağlarının Yolcusu" adlı gezi notları Şakir Sırmalı tarafından "Sır" adıyla filme çekilir.


Eserleri

Şiir
Gayya
Şile Yolları
Su
Hazan Rüzgârları
Yıldızlar ve Gölgeler

Roman
Göl Güneşi
Yakut Kayalar
Yalnız Dönüyorum
Renksiz Istırap

Ayrıca bakınız


1. Öz (Saf) Şiir Anlayışını Sürdüren Şiir

2. Serbest Nazım ve Toplumcu Gerçekçi Şiir

3. Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şiir (Memleketçiler)
Şükufe Nihal Başar (1896-1973)

4. Birinci Yeni (Garipçiler)

5. Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şairler

6. Maviciler

7. Hisarcılar

8. İkinci Yeni Şiiri

9. 1960 Sonrası (İkinci Yeni Sonrası) Toplumcu Şiir

10. 1980 Sonrası Türk Şiiri

11. Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Anlatmaya Bağlı Metinler (Hikâye-Roman)

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Göstermeye Bağlı Metinler (Tiyatro)

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Öğretici Metinler

Ayrıca bakınız


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder