Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde altı çizili sözün anlamı yanlış verilmiştir?
A) Eserlerinde
sözcükleri kılı kırk yararak seçer. (titizlikle)
B) Arkadaşım
her zamanki gibi başına buyruk
davrandı. (kimseye
danışmadan)
C) Onların
işe bir gün olsun bile güle oynaya geldiklerini
hatırlamıyorum. (neşeli, şen, şakrak)
D) Bugünlerde
sanki ağzını kiraya vermiş Mustafa. (gereksiz konuşmak)
E) Üstünkörü bir
çalışma yapıp hemen buradan ayrıldı. (detaya girmeden)
2. Aşağıdakilerden hangisinde yargı gerekçesiyle birlikte verilmemiştir?
A) Bir gün
yüzü görmedi zavallı elindeki nasırdan.
B) Seni
hayallerine ulaştıracak en önemli şey cesaretindir.
C) Aşkın
gelişi, aklın gidişidir.
D) Felaket,
dost sayısını sıfıra indirir.
E) Hiç
okumayanlardır kaybedenler.
3. Cehalet, her zaman kendisine hayran olmaya
hazırdır.
Aşağıdakilerden
hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Kendisine
hayran olmamızı isteyen cahiller de az değildir.
B) Hiçbir
cahil, cehaletini kabul etmez.
C) Cehalet,
kişiye büyük bir yüktür.
D) Cahil
kişileri övmek onlara çok şey katar.
E) Cahil
kişiler, övünmeye her an hazır kişilerdir.
4. Mutluluk
başarıya, başarı ise zamanı değerlendirmeye bağlıdır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en
yakındır?
A) Zamanını
iyi değerlendiremeyenler er veya geç kaybederler.
B) Mutlu
olmak için birçok neden varken mutsuz olmak için hiçbir neden yoktur.
C) Zamanını
iyi değerlendiren kişiler başarılı oldukları için mutlu olan kişilerdir.
D) Zamanını
iyi değerlendiren kişiler hayatta bir adım önde olurlar.
E) İnsanın
boş vakti yoktur boşa giden vakit vardır.
5. "Hece ölçüsü" ile ilgili verilen
aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Hece
ölçüsünün temelini uzun ve kısa heceler oluşturur.
B) İslamiyet'ten
Önceki Türk Edebiyatı'nda ve Halk Edebiyatı'nda çok fazla kullanılan bir
ölçüdür.
C) Türk
şiirinin milli ölçüsüdür.
D) İslamiyet'in
Kabulünden Sonraki Edebiyatımızda şiirlerin çok azı hece ölçüsüyle yazılmıştır.
E) 1940'lı
yıllara kadar hece ölçüsü başarıyla kullanılmışken sonraki tarihlerde hece
ölçüsünün tahtını serbest ölçü devralmıştır.
6. Ne zaman seni düşünsem
Bir ceylan su içmeye iner
Çayırları büyürken görürüm
Her akşam seninle
Yeşil bir zeytin tanesi
Bir parça mavi deniz
Alır beni
Seni düşündükçe
Gül dikiyorum elimin değdiği yere
Atlara su veriyorum
Daha bir seviyorum dağları
Bu dizelerde aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Satirik
şiir
B) Pastoral
şiir
C) Epik şiir
D Lirik şiir
E) Didaktik
şiir
7. Aşağıdakilerin hangisinde "tunç uyak" yoktur?
A) Derinden
ağlarsa bir anam ağlar
Ciğerden koparsa yüreği dağlar
B) Bir
eşek var idi zâif u nizâr
Yük elinden katı şikeste vü zâr
C) Kiminin
bahtı açık kiminin bahtı kara
Kiminin arkasında görünüyor Ankara
D) Dalgın
duyuyor rüzgârın ahengini dal dal,
Baktım süzülüp geçti açıktan iki sandal.
E) Her
nefeste işledim ben bir günah
Bir günah için demedim ben bir gün ah
8. Gönlünü Şirin'in aşkı sarınca
Yol almış hayatın ufuklarınca
O hızla dağları Ferhat yarınca
Başlamış akmaya çoban çeşmesi
Yukarıdaki dörtlükteki en belirgin söz sanatı hangi seçenekte verilmiştir?
A) Hüsnütalil (Güzel Nedene Bağlama)
B) Tedric (Dereceleme)
C) Telmih (Anımsatma)
D) Hüsnütalil (Güzel Nedene Bağlama)
E) Tecahül-i Arif
9. Sen gülünce
güller açar Gülpembe
Bülbüller
seni söyler biz dinlerdik Gülpembe
Sen
gelince bahar gelir Gülpembe
Dereler seni çağlar sevinirdik Gülpembe
Yukarıdaki dizelerdeki en belirgin söz sanatı hangi seçenekte verilmiştir?
A) Tedric (Dereceleme)
B)
Tevriye
C) Tekrir
(Yenileme)
D) Telmih
(hatırlatma)
E) Hüsn-i
talil (güzel bir nedene bağlama)
10. "Göktürk Yazıtları (Orhun Abideleri)" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Göktürk
Yazıtları, (Orhun Abideleri) Doğu Göktürklerin tarihine ışık tutar.
B) Göktürk
Yazıtları, günümüzde Kazakistan sınırları içerisinde yer alır.
C) Yazıtlar,
öz eleştiri niteliğindedir.
D) Göktürk
Yazıtları, Türk isminin geçtiği ilk Türkçe metin olma özelliğini taşır.
E) Söylev,
anı ve tarih türlerinin edebiyatımızdaki ilk örnekleri olmaları bakımından
büyük önem taşırlar.
11. "Koşma" türü ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Koşmalarda dil sade, açık, anlaşılır ve içtendir.
B) On birli hece ölçüsü ile yazılır. (6+5 veya 4+4+3
duraklıdır)
C) Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı üç ile altı
arasında değişir.
D) Uyak düzeni "aaab/cccb/dddb" şeklindedir.
E) Son dörtlükte ozanın adı (mahlası) yer alır. Buna
"tapşırma" denir.
12. Hem divan hem de âşık tarzı şiirleriyle tanınır. Arapça ve Farsça şiirler bile kaleme almıştır. Aruz ölçüsüyle daha çok şiir kaleme almasına karşın asıl ününü âşık tarzında ve hece ölçüsüyle yazdığı şiirleriyle kazanır. Hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinde sevgili, gurbet ve aşkı işler. Hece ölçüsüyle kaleme aldığı koşma ve destanlarında oldukça sade ve anlaşılır bir dil kullanan sanatçının aruz ölçüsüyle yazdığı şiirlerinde ise dil oldukça ağırdır. Şairliğinin yanında düzyazı türünde de eserler kaleme alır. 1828'de doğduğu şehrin Ruslar tarafından işgalinden sonra gördüğü büyük zararı anlatan koşma tarzındaki ağıdı büyük ses getirir. "Vardım ki yurdundan ayak götürmüş / Yavru gitmiş ıssız otağı kalmış" şeklinde başlayan ünlü koşması sonraki zamanlarda bestelenir.
Yukarıda sözü edilen Âşık Tarzı Halk Edebiyatı sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bayburtlu Zihni
B) Dertli
C)
Karacaoğlan
D) Seyrani
E) Sümmani
13. Aşk acısından asla şikâyet etmemiş aşkı, hep hüzün, keder ve acı yönüyle işlemiştir. Acı çekmekten hoşlandığı için kavuşmayı istemez. Ona göre acılar insanı olgunlaştırır. Bundan ötürü o bir aşk ve ıstırap şairi olarak bilinir. Şiirin bir ilim olduğunu ilimden yoksun bir şiiri Türkçe divanının ön sözünde; "İlimsiz şiir temelsiz duvar gibidir, temelsiz duvar yıkılıp gider." sözleriyle özetlemiştir. Türkçe, Farsça ve Arapça üç divanı vardır. Yaşadığı dönemde sanat ve bilim dili Arapça ve Farsça olmasına karşın Türkçe ile çok güzel şiirler yazılabileceğini öne sürmüş, bunu eserleriyle kanıtlamıştır.
Yukarıda sözü edilen Divan Edebiyatı sanatçısı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fuzuli
B) Âşık Paşa
C) Baki
D) Nedim
E) Şeyh Galip
14. Aşağıdakilerden hangisi kasidenin türlerinden biri değildir?
A) Münacaat
B) Tevhit
C) Naat
D) Cülusiye
E) Dua
15. I. Doğma büyüme İstanbulludur. İstanbul, onun
şiirlerinde vazgeçilmezdir.
II.
Haliç, Göksu, Kâğıthane gibi eğlence yerlerini anlatan şiirlerinden ötürü
"İstanbul Şairi" olarak da anılır.
III. Nüktedan bir şairdir. Onun asıl başarısı dili kullanmadaki
ustalığıdır. Şiirlerinde İstanbul şivesini tercih etmiştir.
IV. "Gibi" redifli kasidesinde sanatının gücünü ortaya koymuş,
İranlı şairlere meydan okumuştur.
V. "Şuhane gazel" tarzının en güzel örneklerini vermiştir.
Yukarıda sözü edilen Divan Edebiyatı sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Enderunlu
Fazıl
B) Nabi
C)
Nedim
D) Şeyh
Galip
E) Enderunlu
Vasıf
16. yüzyıl Divan Edebiyatı'nın Azeri sahasının ve aynı zamanda bütün Divan Edebiyatı'nın en büyük şairi kabul edilir. Asıl adı Mehmet'tir. Irak'ta Kerbela'da doğduğu tahmin edilen sanatçı, bütün ömrünü Hille-Kerbela-Necef-Bağdat arasında geçirmiştir. Hayatı çok büyük sıkıntılar içerisinde geçmiş, yoksulluk, talihsizlik ve ilgisizlikten bir türlü kurtulamamış, bu durum onu derinden etkilemiş ve onun sanatının ilham kaynağını oluşturmuştur.
Yukarıda sözü edilen Divan Edebiyatı sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ali Şir
Nevai
B) Baki
C) Fuzuli
D) Bağdatlı
Ruhi
E) Nef'i
17. I. "Eş'ar-ı Ziya", Hürriyet
gazetesinde yayımlanan makale türünde bir eserdir. Makalede Ziya Paşa, Divan
şiirini yermiş; halk şiirini ise gerçek Türk şiiri görüp övmüştür.
II. "Rüya", Türk edebiyatında ilk röportaj örneği sayılabilecek
şekilde yazılmıştır. Eser, siyasi eleştiri içermektedir.
III. "Defter-i Amal", Rousseau'nun "İtiraflar" adlı
eserinden ilham alınarak kaleme alınmıştır.
IV. "Terkib-i Bent", Ziya Paşa'nın Bağdatlı Ruhi'nin aynı
isimdeki eserine nazire olarak yazılmış toplumsal çarpıklıkları eleştiren şiir
şeklinde kaleme alınan eseridir.
V. "Terci-i Bent", Ziya Paşa'nın şiir şeklinde kaleme aldığı felsefi ve dini konuları içeren eseridir. Eser; insanın faniliği ve gerçek varlığın Allah olduğu tezi üzerinde inşa edilmiştir.
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde "Ziya Paşa"nın eserleriyle ilgili yanlış bir bilgi verilmiştir?
A) I
B) II C) III
D) IV E) V
18. "Tanzimat Edebiyatı I. Dönem hikâye ve romanı" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kişiler
çoğunlukla tek boyutludur. İyiler daima iyi; kötüler ise daima kötüdürler.
B) Yazarlar,
eserlerinin sonunda ibretlik dersler vermekten çekinmişlerdir.
C) Tasvirler,
çoğunlukla süs için yapılmıştır.
D) Sanatçılar
topluma ahlak dersi vermeyi görev bilmişlerdir.
E) Yazar
kişiliğini gizlememiş, romanın çeşitli yerlerinde yazar, olay veya kişilere
doğrudan karışmıştır.
19. Ahmet
Haşim, sembolizmin öncülerinden olan Türk şairidir. (I) Fransız edebiyatı
özellikle de Fransız sembolistlerinin etkisinde kalır. (II) Eserlerinde
realizmin etkileri ön plana çıkar. (III) "Sanat için sanat" anlayışına
bağlı olan Ahmet Haşim, Türk edebiyatında "renk" ve "akşam
şairi" olarak tanınır. (IV) Şiirlerinde çocukluk anıları, aşk,
tabiat, hüzün, yalnızlık, ölüm gibi bireysel konuları işler. (V)
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde "Ahmet Haşim" ile ilgili yanlış bir bilgi verilmiştir?
A) I B) II C) III
D) IV E) V
20. Refik Halit Karay, (I) Suriye ve Filistin'de bulunduğu sürede I. Dünya savaşı ile ilgili hatıralarını 1918'de yayımladığı "Ateş ve Güneş" (II) kitabında topladı. İzmir'in Yunanlılardan kurtarılmasından sonra Mustafa Kemal'in dostluk ve güvenini kazanıp bu dönemle ilgili anılarını "Atatürk'ün Bana Anlattıkları",(III) "Çankaya" (IV) adlı kitaplarında yayımlar. Osmanlı saltanatının son günlerinden Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk günlerine kadarki zaman dilimini de "Zeytindağı" (V) eserinde işler.
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde yanlış bir bilgi verilmiştir?
A) I
B) II C)
III D) IV E) V
21. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi "parnasizm (şiirde gerçeklik)" akımının temsilcileri arasında sayılmaz?
A) Gauthier
B) Banville
C) Prudhomme
D) François
Coppee
E) Stephane
Mallarme
22. Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı'yla birlikte; Yedi Meşaleciler, (I) Garipçiler, (II) Maviciler, (III) Hisarcılar, (IV) Yeni Lisancılar (V) gibi yeni akım ve topluluklar ortaya çıkar.
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı söz konusudur?
A) I
B) II C) III
D) IV E) V
23. Modernizmi esas alan
sanatçılardandır. Hayatından ve gözlemlerinden yola çıkarak farklı dil ve
anlatım biçimlerini kullanır. "O" ismindeki romanı Erden Kıral
tarafından "Hakkari'de Bir Mevsim" adıyla filme çekildi. Edebiyatla
ilgili araştırma kitapları ve makaleleriyle de büyük başarılara imza attı.
Abidin Dino, Bedri Rahmi Eyüboğlu, gibi ünlü sanatçıların hayatlarıyla ilgili
araştırma kitapları yayımladı. "Bir Gemide" öyküsüyle 1979 Sait Faik
Hikâye Armağanı'nı; "Eylülün Gölgesinde Bir Yazdı" romanıyla da 1988
Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü'nü kazandı.
Yukarıda sözü edilen Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Oktay Akbal
B) Ferit Edgü
C) Buket Uzuner
B) Nezihe Meriç
E) İnci Aral
24. Aşağıdaki eserlerden hangisi "Kemal Tahir"e ait değildir?
A) Yılanların Öcü
B) Rahmet
Yolları Kesti
C) Kurt
Kanunu
D) Esir
Şehrin İnsanları
E) Yorgun
Savaşçı
CEVAP ANAHTARI 1-C 2-B 3-E 4-C 5-A 6-D 7-E 8-C 9-E 10-B 11-D 12-A 13-A 14-E 15-C 16-C 17-A 18-B 19-C 20-A 21-E 22-E 23-B 24-A
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder